I sommerens løb har vi på sekretariatet oplevet flere sager med gæster, som ønsker en eller anden form for aktindsigt hos bureauet.
Som regel er det i forbindelse med klagesager, men det kan også handle om, at man som kunde vil vide, hvordan rejsebureauet prismæssigt har skruet en pakkerejse sammen. Disse oplysninger har kunden ganske enkelt ikke krav på.
Private virksomheder er som altovervejende hovedregel ikke underlagt reglerne om aktindsigt.
Der er til gengæld en lang række oplysninger, en kunde, der køber en pakkerejse, har ret til at få. Det er udførligt, men ikke udtømmende, beskrevet i Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.
Det meste skal desuden leveres på et varigt medium, noget skal leveres før, og noget skal leveres efter, man har indgået aftalen med kunden.
En af de elementer, kunden skal have udleveret, er naturligvis rejsens pris. Den må man gerne give samlet. Det er ikke nødvendigt at pensle den ud i detaljer.
Dertil kommer eventuelle tilkøb, som skal stå på fakturaen med pris samt oplysning om, hvilke andre udgifter, der er forbundet med rejsen. Det kan fx være hotelskatter, drikkepenge og andet, der skal betales på stedet. Her skal man skrive et så præcist beløb som muligt.
Kunden har altså ikke krav på at få alle delelementerne i en pakkerejse prissat, hverken før eller efter rejsen og heller ikke forbindelse med en klagesag.
Kunden kan ikke få aktindsigt i et bureaus forretningsgang
Når en rejse ender som en klagesag, kan en kunde have mange gode grunde til at bede om aktindsigt i, hvordan der fx er kommunikeret med en underleverandør.
Uanset hvor gode grundene er, har kunden dog aldrig krav på at få udleveret internt materiale fra rejsebureauet. Hverken bookingflow, korrespondance med underleverandører, udskrifter fra chats på sociale medier eller andet. Det gælder også i meget alvorlige sager, hvor politi eller andre myndigheder er involverede.
Hovedreglen er derfor, at man som rejsebureau ikke skal udlevere noget andet materiale til kunden end det, kunden har krav på i forbindelse med køb og gennemførelse af rejse.
Der gælder nogle ganske få undtagelser hertil, og det er helt særlige situationer, der er reguleret i pakkerejseloven, hvor rejsearrangøren skal dokumentere specifikke omkostninger overfor kunde. Det er f.eks. tilfældet, hvis kunden ønsker at overdrage rejsen til en anden rejsende.
I sådanne tilfælde skal rejsearrangøren dokumentere de omkostninger, der er forbundet med overdragelsen. Men heller ikke i sådanne situationer, hvor der består en egentlig dokumentationspligt, er rejsearrangøren forpligtet til at fremlægge sine interne forretningsgange og aftaler med samarbejdspartnere.
Et rejsebureau kan altid udlevere ikke-fortroligt materiale, hvis det vil, men er altså ikke forpligtet til det. Husk i øvrigt, hvis man alligevel gør det, at anonymisere eventuelle personoplysninger, der ikke har med kunden at gøre.
Kontakt sekretariatet, hvis du modtager en anmodning om aktindsigt eller lignende krav fra kunden om, at du skal dokumentere dette eller hint.
Du kan også altid kontakte sekretariatet for mere information om, hvad kunden skal modtage i forbindelse med indgåelse af aftale med bureauet. Det tidligere DRF har udfærdiget en tjekliste, der gennemgår alt, hvad man som bureau skal oplyse sine kunder om, både inden og i forbindelse med aftalens indgåelse.
Tjeklisten kan rekvireres ved at kontakte Louise Alkjær på louise@rejs.dk.